Od paru lat rynek e-commerce dynamicznie się rozwija. Polacy również przekonują się, że zakupy dokonywane w sieci są proste i szybkie. Z tego powodu coraz więcej osób zastanawia się nad założeniem sklepu internetowego. Tylko jak to zrobić?
Ustal, co chcesz sprzedawać
To oczywiście absolutna podstawa. Często o rynku e-commerce myślą osoby, które prowadzą już sklep stacjonarny. W ich przypadku następuje po prostu poszerzenie działalności. Jeśli natomiast jeszcze niczym nie handlujemy, musimy ustalić, co takiego chcemy sprzedawać.
Zastanów się, co takiego wyróżniłoby Twoją ofertę. W końcu konkurencja jest duża, a kolejnych sklepów ciągle przybywa. Pomyśl więc, dlaczego klienci mieliby wybrać właśnie Ciebie. Zdecydowanie warto zacząć od rozeznania się w danym rynku, to zwiększy nasze szanse na sukces albo pomoże w porę przestawić się na inny produkt.
Wybierz platformę
Nasz sklep internetowy musi bazować na platformie e-commerce. Możemy stworzyć go samodzielnie albo zdecydować się na skorzystanie z gotowych modułów. Wbrew pozorom nie jest to aż tak ciężki proces, szczególnie jeśli zlecimy stworzenie sklepu zewnętrznej firmie. Jeśli jesteśmy małą firmą, to zdecydowanie lepiej postawić na platformę, która zapewni nam gotowe rozwiązania.
Dostawa
Jest ona absolutnie kluczowa w przypadku sklepów internetowych. Kiedyś klienci wiedzieli, że zamawiając paczkę trzeba będzie na nią dłużej poczekać. Dziś jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej. InPost zamówienia złożone do godziny 20:00 realizuje już następnego dnia. Można więc powiedzieć, że szybka dostawa powinna być absolutnym standardem.
Często dużym problemem jest magazynowanie oraz wysyłka towaru. W przypadku małych sklepów internetowych nagła większa liczba zamówień może sparaliżować proces realizacji zamówień. Obsługa większej ilości klientów nie jest prostą rzeczą, szczególnie gdy nie dysponujemy odpowiednią ilością pracowników.
W takim przypadku warto rozważyć fulfillment. Czym on jest? Polega on na tym, że sklep internetowy rozpoczyna współpracę z zewnętrznym operatorem. To on będzie odpowiedzialny za realizowanie zamówień oraz użyczy nam swojego magazynu. Zamawiając towar, wyślemy go na adres firmy, z którą współpracujemy. Dzięki temu możemy nie przejmować się realizacją zamówień dla naszych klientów, nakład sił przeznaczając na promocję naszej działalności. Jest to sytuacja, w której zyskują wszystkie strony.
Regulamin
Pamiętaj, że każdy sklep powinien mieć swój regulamin. Jest to rzecz, na którą klienci zwracają uwagę, gdy nie znają danego sklepu. Oprócz tego jest to po prostu wymóg prawny, dlatego nie możesz o nim zapomnieć.
Jeśli klient będzie mieć jakieś wątpliwości, zajrzy właśnie do regulaminu. Wyjaśnij więc w nim wszystkie kwestie, które mogą być istotne dla nabywców twoich towarów. Gdy nie wiemy, w jaki sposób sporządzić taki dokument, aby spełniał wszystkie wymogi prawne, skorzystajmy z pomocy specjalistów. Warto mieć pewność, że wszystkie zapisy są w porządku, aby nie wynikły z czasem przykre niespodzianki.
źródło: materiał Partnera