Moda na vintage wcale nie zamierza przeminąć. Co więcej, sprawia również, że odnajdujemy w sobie coś z odkrywcy, a pomijane przez nas do tej pory wątki historyczne zaczynają być naprawdę fascynujące. Skąd w niej taka moc? Wyjaśnia to Beata Bochińska
Książka Beaty Bochińskiej „Zacznij kochać dizajn. Jak kolekcjonować polską sztukę użytkową” to świetny przewodnik po świecie tytułowego designu. Dzięki niemu dowiadujemy się w końcu, że przygoda z tą modą u większości z nas zaczyna się niewinnie. Na początku kupujemy bowiem jeden niewiele znaczący przedmiot, np. filiżankę czy lampę. Dlaczego to robimy? Po prostu wpada nam w oko. Potem nadchodzi refleksja: ta rzecz jest stara, więc może jest coś warta. Zaczynamy szukać, czytać. Powoli wdziera się do naszej świadomości coraz większy niepokój i chaos. Na tym etapie część albo przestaje się tym przejmować i zaczyna ze wspomnianej filiżanki pić herbatę, albo… natychmiast rzuca się w wir poszukiwań. Prawie każdy ma w sobie żyłkę odkrywcy. Odkryć skarb, taki prawdziwy, dużo warty. Kto nie marzył o tym w dzieciństwie?
Moda na vintage to jednak wierzchołek góry lodowej. Tak naprawdę jedynie rzetelna wiedza o przeszłości może nam pomóc zrozumieć wartość, jaką niesie za sobą współczesny design i nowe nadchodzące trendy we wzornictwie.
Analizując wiele kwestii związanych z tą modą warto pamiętać, że stary serwis dziedziczony w naszej rodzinie z pokolenia na pokolenie może być nie tylko pamiątką sentymentalną, ale i mieć sporą wartość finansową.
„Zacznij kochać dizajn. Jak kolekcjonować polską sztukę użytkową” to poradnik nie tylko dla wytrawnych kolekcjonerów, ale dla wszystkich miłośników dobrego designu. Lekko napisany, bogato ilustrowany z praktycznymi poradami i wskazówkami. Zawiera informacje dla tych, którzy polują na rynkach staroci, ale także tych, którzy dopiero planują zacząć kolekcjonowanie dobrze zaprojektowanych, współczesnych przedmiotów użytkowych.
Autorka, a więc Beata Bochińska to historyczka designu, specjalistka zarządzania designem i rozwojem produktu, kolekcjonerka, była prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Autorka kilkuset artykułów specjalistycznych, raportów i książek poświęconych designowi. Producentka i współautorka filmów. Wykładowczyni krytyki designu na Uniwersytecie Warszawskim i zarządzania rozwojem nowego produktu w SGH w Warszawie. Kuratorka międzynarodowych wystaw, jurorka konkursów projektowych.
Źródło: Wydawnictwo MARGINESY
Facebook
RSS