Studenci kierunku Zarządzania UW pomagają osobom starszym utrzymać działalność firm w pandemii poprzez reklamę w mediach społecznościowych. Ich projekt „Dziadkowie biznesu” został wyróżniony w programie „Zwolnieni z teorii” nagrodą Złote Wilki w kategorii reklama społeczna.
Projekt powstał w kwietniu 2021 roku w ramach programu „Zwolnieni z teorii”. Studenci publikują w mediach społecznościowych informacje na temat biznesów prowadzonych przez seniorów z całej Polski zwłaszcza tych, które nie radzą sobie z kryzysem spowodowanym pandemią.
„W ramach zaliczenia przedmiotu mieliśmy stworzyć projekt kampanii społecznej. Nasza uwaga została skierowana w stronę seniorów i zdecydowaliśmy się zająć problemem wykluczenia cyfrowego osób starszych. Tak powstała ta inicjatywa. Wyszukujemy biznesy prowadzone przez seniorów, którzy nie prowadzą żadnej kampanii promocyjnej czy marketingu w mediach społecznościowych” – mówi Jan Bawolik, student pierwszego roku zarządzania na UW, współautor projektu cytowany na stronach internetowych uczelni.
Studenci w opisach biznesów prowadzonych przez starsze osoby przedstawiają krótką historię danego przedsiębiorstwa, zakres usług oraz adres, pod którym działa. Obserwatorów zachęcają do odwiedzania i wspierania działalności seniorów oraz do dzielenia się przykładami miejsc, które prowadzą starsze osoby.
Jak podkreślono w komunikacie na stronach UW, dzięki akcji „do sklepów, które miały zostać zamknięte, ustawiają się kolejki”. W ciągu kilku tygodni akcja nabrała tempa i zyskała zainteresowanie mediów ogólnopolskich. Studenci otrzymują też dużo wsparcia od innych internautów, którzy chwalą ich za inicjatywę.
„Do tej pory opisaliśmy 16 historii na Facebooku, Instagramie, Tik-Toku i Twitterze i codziennie opisujemy kolejne. Udało nam się dotrzeć do bardzo dużej liczby odbiorców. Na Instagramie mamy prawie 35 tysięcy obserwujących, na Facebooku nasze posty docierają do prawie 800 tys. osób” — informuje Jan Bawolik.
Na początku nie wszyscy seniorzy wierzyli w siłę mediów społecznościowych. Z czasem zaufali studentom i przekonali się, że akcja przynosi efekty.
Projekt można wesprzeć, korzystając z usług proponowanych przez seniorów lub dokonując wpłaty na internetową zbiórkę, którą prowadzą studenci. Zebrane fundusze posłużą na finansowanie płatnej promocji kolejnych miejsc.
„Studenci, zainspirowani pozytywnym odbiorem, chcą rozszerzać swoją działalność w przyszłości. W planach mają założenie fundacji, aby dalej pomagać starszym przedsiębiorcom” – czytamy w komunikacie prasowym uczelni.
Olimpiada „Zwolnieni z teorii”, w ramach której studenci otrzymali nagrodę Złotego Wilka w kategorii reklama społeczna to inicjatywa Fundacji „Zwolnieni z Teorii”. W ramach olimpiady uczniowie sami mogą organizować projekty społeczne przy pomocy platformy edukacyjnej. Obecnie na platformie 2840 studentów i licealistów robi 959 projektów społecznych. Od 2013 r. w ramach platformy „Zwolnieni z teorii” powstało 2809 projektów społecznych. W tegorocznej VII edycji olimpiady „Zwolnieni z Teorii” ponad 3800 osób zrobiło 749 projektów społecznych.
PAP – Nauka w Polsce
amk/ ekr/