Nasze profile na Facebooku mówią o nas bardzo wiele, również potencjalnemu pracodawcy. Z drugiej strony jako kandydaci możemy również sprawdzić, kto nas rekrutuje. Coraz silniejsza więź kariery i social media jest potwierdzona w nowym raporcie „Media społecznościowe w rekrutacji”
Te liczby nie kłamią i pokazują, jak bardzo nasze kariery związały się z mediami społecznościowymi: 89% polskich rekruterów zatrudniło pracownika przy pomocy social media, a już 44% korzysta z mediów społecznościowych w swojej codziennej pracy. Dla 84% to użyteczne narzędzie do kontaktu z kandydatami, w dodatku znacznie ułatwiające działania typu direct search. Ponad 40% organizacji ma opracowane lub jest w trakcie tworzenia zbioru wytycznych i procedur dotyczących obecności pracowników w mediach społecznościowych. To tylko niektóre ustalenia drugiej edycji raportu „Media społecznościowe w rekrutacji”, prowadzonego przez Lee Hecht Harrison DBM Polska. Czego jeszcze się dowiadujemy?
Prawie czterech na pięciu pracowników działów HR używa mediów społecznościowych do wyszukiwania kandydatów (direct search), a 30% realizuje poprzez ten kanał kampanie employer brandingowe.
Zdecydowanie najcenniejszym źródłem informacji o kandydatach pozostaje LinkedIn, który z założenia jest nakierowany właśnie na rozwój kariery użytkowników. Na drugim miejscu wśród polskich rekruterów jest Facebook, natomiast rzadziej niż w innych krajach polskie firmy i osoby indywidualne korzystają z Twittera, Glassdoor, Instagrama, blogów czy YouTube.
Ponad 60% pracodawców ma profile na portalach LinkedIn i Facebook, 40% korzysta z GoldenLine i Pracuj.pl, a 20% aktywnie działa na Twitterze.
Tegoroczny raport potwierdza, że działania polskich rekruterów w mediach społecznościowych stają się skuteczniejsze i coraz częściej wychodzą poza przestrzeń biznesową. Według badań 8 na 10 rekrutujących zatrudniło kandydata wykorzystując w procesie poszukiwań social media. Podobnie jak w roku poprzednim najczęściej i najefektywniej w social media obecni są rekruterzy z agencji doradztwa personalnego i agencji rekrutacyjnych.
Wyniki badań pokazują, że granice pomiędzy działami są coraz płynniejsze, a sami rekruterzy mają coraz szerszy zakres specjalizacji i muszą być coraz bardziej kreatywni i elastyczni, łącząc ze sobą rolę rekrutera, psychologa, ale także marketingowca. 70% firm powierza działania związane z employer brandingiem właśnie zespołom HR.
Raport pokazuje, że media społecznościowe są kanałem, który daje podobne prawa wszystkim użytkownikom i podobnie jak rekruterzy weryfikują kandydatów nie tylko na LinkedIn i GoldenLine, tak samo kandydaci mogą coraz chętniej odwiedzać prywatne profile osób, które zapraszają je do projektu.
Z tego powodu ważne, by w dbałości o wizerunku firmy rekruterzy nie zapominali o własnym personal brandingu. 40% firm zdając sobie sprawę z wagi tego kanału ma opracowane lub jest w trakcie tworzenia zbioru wytycznych i procedur dotyczących obecności pracowników w mediach społecznościowych.
Badania Lee Hecht Harrison DBM Polska „Media społecznościowe w rekrutacji – edycja druga” przeprowadzono w 2016 roku na grupie 301 pracowników działów personalnych i agencji rekrutacyjnych.
Facebook
RSS