Słyszeliście kiedykolwiek o kandydatach, którzy kłamią w trakcie procesu rekrutacji? To praktyka stara jak świat, która prędzej czy później zostaje rozszyfrowana przez pracodawcę. W jakim kontekście najczęściej kłamią kandydaci?
Przedstawiciele działów HR mają wśród swoich obowiązków wiele ważnych zadań. Wśród nich – znalezienie kandydatów, których kompetencje i doświadczenie najlepiej pasują do opisu stanowiska oraz kultury organizacyjnej firmy. Nie da się ukryć, że dobór właściwych osób nie jest rzeczą łatwą. Szczególnym wyzwaniem jest znalezienie kogoś, kto będzie się nadawał na stanowiska specjalistyczne i menedżerskie.
Wpływ na to może mieć ograniczona liczba osób dedykowanych do przeprowadzenia procesu rekrutacji, brak czasu czy niewielkie doświadczenie. W takiej sytuacji, przedsiębiorcy szukają pomocy u firm doradztwa personalnego, które nie tylko pomagają w dotarciu do kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach i doświadczeniu, ale także obejmują procesy rekrutacyjne gwarancją.
Niejednokrotnie rekruterzy muszą zmierzyć się z kłamstwami kandydatów, którzy koloryzują sporządzając swoje CV. Obszary, w przypadku których kandydaci mogą być nie do końca szczerzy to znajomość języków obcych, referencje, stopień znajomości obsługi programów komputerowych, czas pracy w poprzednich miejscach oraz powody odejścia z pracy. Skąd zatem wiedzieć, że dany kandydat kłamał? Wymaga to sporej ilości czasu oraz dużego doświadczenia w przeprowadzaniu rozmów kwalifikacyjnych.
Sprawdzenie umiejętności kandydata może się wiązać z prostymi zabiegami, które warto zastosować w tym procesie. Jednym z kryteriów, które pracodawcy biorą pod uwagę przy wyborze kandydata jest znajomość jednego bądź kilku języków obcych. Najbardziej popularnym aktualnie na rynku pracy językiem jest angielski, choć czasami pracodawcy wymagają również znajomości niemieckiego, francuskiego czy rosyjskiego, a także innych, bardziej niszowych języków. Stopień biegłości językowej mogą potwierdzać odpowiednie certyfikaty i jeżeli kandydaci je rzeczywiście posiadają, podają tę informację w swoim CV. Najczęściej mamy jednak do czynienia z sytuacją, w której kandydat deklaruje znajomość języka na pewnym poziomie tylko i wyłącznie na podstawie własnego przekonania na ten temat.
W przypadku mniej popularnych języków często prosi się uczestników rekrutacji o przeznaczenie większej ilości czasu na rozmowę kwalifikacyjną, aby mogli wypełnić odpowiedni test sprawdzający poziom ich znajomości. Zazwyczaj jednak, podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie ma czasu na przeprowadzenie takiego testu. W takiej sytuacji, najlepszym sposobem sprawdzenia poziomu znajomości języka obcego jest zmiana języka konwersacji z polskiego na ten podlegający weryfikacji, oczywiście z uwzględnieniem poziomu kandydata.
Dzięki temu możemy zyskać pewne pojęcie o tym, czy kandydat potrafi posługiwać się danym językiem w stopniu, który zadeklarował w swoim CV.
Warto również sprawdzić czy zgodne z prawdą są deklaracje kandydata dotyczące doświadczenia. W celu uzyskania kontaktu do osób, które mogłyby udzielić referencji na temat kandydata, należy po prostu poprosić uczestnika procesu rekrutacyjnego o numer telefonu do poprzedniego pracodawcy. Jeżeli kandydat bez wahania przekaże dane, o które został poproszony, można przypuszczać, że raczej nie ma nic do ukrycia. Osobą, z którą najlepiej porozmawiać o kandydacie jest jego bezpośredni przełożony, choć czasami można poprosić o opinię również jednego z dawnych współpracowników.
Źródło: Leasing Team
Facebook
RSS