To MIT! Badania Instytutu Transportu Samochodowego, w tym dane z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS jednoznacznie dowodzą, że do największej liczby wypadków drogowych dochodzi przy dobrych warunkach atmosferycznych, przypadających na miesiące, kiedy jest ciepło a dzień długi.
„Wówczas kierowcy mają skłonność do szybkiej i brawurowej jazdy” – tłumaczy Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).
Ponieważ jednak wcale nierzadko wypadki zdarzają się również z powodu złych warunków panujących na drodze, np. w czasie letnich burz, w czasie których dochodzi do obfitych opadów deszczu, a czasem także gradu oraz gwałtownych porywów wiatru, ITS przypomina jak należy się zachować na drodze właśnie w czasie burzy.
Oto najważniejsze rady ekspertów na ten temat:
- Widząc nadciągającą burzę jak najszybciej zjedź z drogi i poszukaj bezpiecznego parkingu – z dala od drzew i wysokich, stalowych konstrukcji (przy trasie najlepszym schronieniem będzie zadaszona stacja paliw, a w mieście np. parking wielopoziomowy).
- Zatrzymywanie się na poboczu ruchliwej drogi i włączanie świateł awaryjnych nie jest najlepszym pomysłem! W warunkach słabej widoczności wiąże się z tym ryzyko spowodowania karambolu (najechania przez inne pojazdy jadące z tyłu).
- Parkując pojazd unikaj naturalnych zagłębień terenu – by nie został zalany lub porwany przez wezbraną wodę.
- Jeśli w pobliżu postoju nie ma bezpiecznego schronienia dla kierowcy i pasażerów, to najlepiej pozostać w aucie, bowiem nawet jeśli piorun uderzy w karoserię, to zagrożenie dla osób znajdujących się w środku jest znikome. Karoseria działa wówczas jak tzw. klatka Faradaya, chroniąc osoby będące w aucie przed polem elektrostatycznym (wyładowanie atmosferyczne dosłownie „spływa” po metalowej karoserii do ziemi).
- Jeśli nie masz możliwości zatrzymania pojazdu i musisz kontynuować jazdę w trakcie burzy – zachowaj szczególną ostrożność: zwolnij i zwiększ dystans przed jadącym z przodu pojazdem. Pamiętaj, że ulewny deszcz wydłuża drogę hamowania, powoduje parowanie szyb i znacznie ogranicza widoczność (zwłaszcza gdy poruszamy się za pojazdami o dużych gabarytach).
- Nie wjeżdżaj, zwłaszcza raptownie, w głębokie kałuże, czyli takie, które sięgają co najmniej dolnej krawędzi drzwi. Takie zachowanie niesie ze sobą poważne ryzyko awarii auta – jego elektroniki i silnika. Ponadto, w efekcie może dojść również do tzw. aquaplanningu (braku przyczepności opony z podłożem) i utraty stabilności pojazdu.
Vik, zdrowie.pap.pl
Źródło: Komunikat prasowy Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) pt. „Jazda podczas burzy – o czym warto pamiętać, gdy na drodze spotka nas nawałnica?”
Facebook
RSS