Języki obce stanowią kapitał, w który warto inwestować. Na to, jak nam idzie przyswajanie wspomnianych języków wpływać może jednak wiele czynników. Jednym z nich jest wiek. Tym czynnikiem zajęli się zatem polscy i niemieccy naukowcy
Wpływ wieku, w jakim dwujęzyczne dziecko zetknęło się po raz pierwszy z językiem polskim i niemieckim, na długoterminowy rozwój językowy będą badali naukowcy polscy i niemieccy. Rezultaty mogą mieć zastosowanie w logopedii, edukacji i diagnostyce językowej.
Badacze zamierzają skupić się na dzieciach z Niemiec i Polski. Oprócz tego, że zbadają, jakie znaczenie ma wiek rozpoczęcia przyswajania drugiego języka, przedmiotem ich rozważań będzie to, jaką rolę w tym procesie odgrywają inne czynniki językowe i pozajęzykowe. Chodzi tutaj m.in. o status języka (język mniejszości lub większości) i prestiż języka w danej społeczności. Trzecim aspektem badania jest zidentyfikowanie warunków, w których pojawiają się wpływy międzyjęzykowe i określenie, w którym kierunku działają i jak wpływają na rozwój dwujęzyczności.
Badaniu poddanych zostanie w Polsce i w Niemczech 90 dzieci należących do trzech grup: tzw. bilingwalne symultanicznie, które uczą się obu języków od urodzenia i dwie grupy dzieci tzw. bilingwalnych sukcesywnie, które stykają się z drugim językiem we wczesnym dzieciństwie, później niż z pierwszym (3-4 i 6-7 lat). Wyniki zostaną porównane z danymi dotyczącymi 40 dzieci posługujących się tylko językiem polskim lub niemieckim. Naukowcy przetestują m.in. spontaniczną mowę, powtarzanie zdań, osąd poprawności językowej i ogólną znajomość obu języków.
Jak zaznaczają badacze, ich projekt jest nowatorski, bo łączy w sobie różne pola badawcze, które do tej pory traktowano oddzielnie, a mianowicie badania dziecięcej akwizycji języka drugiego i badania języka kraju pochodzenia. Przedmiotem badań będzie równoległa analiza wybranych zagadnień językowych w obu językach. Jeżeli chodzi o osoby bilingwalne to pozwoli ona także na rozróżnienie skutków działania takich czynników, które są natury ogólnojęzykowej oraz tych, które są charakterystyczne dla danego języka. Ponadto zwrócono uwagę, że dzieci w wieku 8-12 lat rzadko są badane w kontekście bilingwalnej akwizycji językowej.
W Europie jest coraz więcej dzieci dwujęzycznych, stąd wyniki badań mogą znaleźć zastosowanie praktyczne w logopedii, edukacji i diagnostyce językowej.
Projekt rozpocznie się jeszcze w lutym 2016 r. i potrwa trzy lata. Efektem współpracy będą co najmniej cztery wspólne międzynarodowe publikacje.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Facebook
RSS