W Ameryce, i Wielkiej Brytanii lata 50. były dziesięcioleciem „agresywnie pozytywnym”. Po II wojnie światowej nastąpiło zachłyśnięcie się optymizmem
Rozwój technologii spowodowany wojną wywarł wpływ na życie cywilne: telewizja, odrzutowce, nowe tworzywa syntetyczne, nowe opływowe kształty przedmiotów (od samochodów po meble). Nastąpiło pełne zatrudnienie w fabrykach i gospodarstwach rolnych, co oznaczało więcej żywności i więcej ludzi, których na to było stać. Społeczeństwo zaczęło się bogacić.
Konsumpcja dóbr wszelakich nastąpiła na niespotykaną dotąd skalę, co dodatkowo umożliwiał system kupowania na raty. Przemysł i reklama produktów rozwijały się błyskawicznie. Narodziła się nowa „bogini świata konsumpcji” – a mianowicie – nowoczesna gospodyni domowa. Po raz pierwszy normą społeczną stała komórka rodzinna składająca się jedynie z rodziców i dzieci (bez dziadków i dalszych krewnych). Ideałem było wyjść za mąż, mieć dzieci i zamieszkać we własnym domku u boku tego samego mężczyzny. Małżeństwo – jak brylanty – miało być wieczne. Magazyny z lat 50. propagowały idealnie zadbaną, w pełnym makijażu i na szpilkach gospodynię domową, dla której najważniejszą sprawą było założenie domu, dbanie o wygląd i zdobycie umiejętności gotowania dla swojego mężczyzny.
Kobiety więc, po radykalnych zmianach w okresie wojny i okupacji, wróciły do roli strażniczek ogniska domowego, a mężczyźni do zarabiania na chleb. I nikogo nie powinna dziwić, po tak okrutnym czasie, ta chęć powrotu do normalności.
Podobny charakter miały reklamy. W latach 50. wszystkie produkty – od detergentów po odzież, kosmetyki i żywność – były prezentowane na tle przytulnego zacisza domowego, dającego uczucie bezpieczeństwa. Ten nowy świat, nastawiony na konsumpcję doskonale zaczął się rozwijać także dzięki reklamie, która miała mieć odtąd coraz większy wpływ na społeczeństwo.
Agnieszka Jelonkiewicz
konsultantka wizerunku, historyk sztuki, ekspert z dress code’u. Jedna z bohaterek książki „Sukces jest kobietą! Piękna twarz biznesu”. Szkoli Zarząd i naczelne kierownictwo firm z profesjonalnej autoprezentacji i etykiety w biznesie. Przygotowuje wizerunek medialny ekspertów i rzeczników prasowych. Prowadzi zajęcia dydaktyczne dla młodzieży i grona pedagogicznego.