MAŁGORZATA DANKOWSKA, DORADCA PODATKOWY, PARTNER ODPOWIEDZIALNA ZA ZESPÓŁ DS. NIERUCHOMOŚCI ORAZ WARSZAWSKĄ PRAKTYKĘ PODATKOWĄ TPA POLAND.
Małgorzata specjalizuje się w doradztwie transakcyjnym i restrukturyzacjach podatkowych. Ma bogate doświadczenie w zakresie obsługi transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych oraz analizy i wdrażania struktur holdingowych, czy finansowania inwestycji. Jest także specjalistką w zakresie doradztwa dla funduszy inwestycyjnych. Członkini IFA (International Fiscal Association) oraz Stowarzyszenia REIT Polska. Licencjonowany doradca podatkowy, szefowa warszawskiego biura podatkowego TPA Poland oraz Departamentu Doradztwa dla Rynku Nieruchomości. W 2013 roku wyróżniona drugim miejscem w rankingu DGP w kategorii najlepszych doradców podatkowych w zakresie fuzji i przejęć.
Proszę przybliżyć czytelniczkom i czytelnikom swoją firmę i markę.
Nasza firma rozpoczęła swoją działalność w Polsce ponad 15 lat temu jako członek międzynarodowej grupy TPA, która obecna jest w 12 krajach Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej. Blisko 1700 ekspertów – doradców podatkowych, księgowych, audytorów, czy prawników pracujących w 30 biurach realizuje projekty z obszaru doradztwa biznesowego, ze szczególnym uwzględnieniem branży real estate&construction, energetyki, hotelarstwa, produkcyjnej, branży handlowej, IT, czy firm rodzinnych.
Konsekwentnie poszerzamy portfolio naszych usług, które obecnie obejmuje efektywne rozwiązania biznesowe z zakresu strategicznego doradztwa podatkowego, outsourcingu księgowości i płac, doradztwa dla sektora nieruchomości, doradztwa personalnego – oferowane pod marką TPA, a także audytu i doradztwa biznesowego świadczone pod marką Baker Tilly TPA. Ponadto, oferujemy także usługi doradztwa prawnego –świadczone przez naszą kancelarię prawną Baker Tilly Woroszylska Legal.
W Polsce posiadamy ugruntowaną pozycję wśród firm doradczych, co potwierdzają wysokie miejsca w rankingach branżowych – jesteśmy 3. największą firmą doradztwa podatkowego w kategorii dużych firm według tegorocznego rankingu DGP, a także awansowaliśmy o 23 miejsca w rankingu firm audytorskich przygotowywanym przez Rzeczpospolita. Zostaliśmy także wyróżnieni w licznych konkursach, w których Jurorami są uznane autorytety i praktycy rynkowi, jak np. CIJ How Awards, gdzie otrzymaliśmy tytuł „Best Tax & Financial Advisory Team” w latach2017, 2018 I 2019, „Women in Tax Leaders” – tytuł przyznawany przez International Tax Review, czy wyróżnienie „Top Woman in Real Estate” za szczególne osiągnięcia w sektorze nieruchomości.
To, co wyróżnia nas i naszą ofertę, to niewątpliwie indywidualne podejście do każdego projektu, a także klienta, unikatowa wiedza i doświadczenia zdobyte przy realizacji wielu pionierskich na rynku zleceń, czy też dostęp do globalnego know-how łączony z dogłębną znajomością specyfiki rynku lokalnego. Wszystko to sprawia, że od lat cieszymy się zaufaniem naszych klientów, którzy współpracują z nami od lat i zlecają nam kolejne projekty. To właśnie – szczególnie w tak nietypowej sytuacji rynkowej spowodowanej pandemią COVID-19 –cieszy nas najbardziej i motywuje do dalszych starań.
Skąd pomysł na działalność właśnie w tej, przyznajmy, niełatwej branży z dużą konkurencją?
Do pracy w konsultingu wybrałam się jeszcze podczas studiów na ówczesnej Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. W zasadzie chciałam tylko spróbować swoich sił w podatkach, doradztwie dla klientów zagranicznych i pracy w językach opcji, jednak swoją przyszłość widziałam bardziej w handlu zagranicznym. Skończyło się na tym, że spróbowałam i tak już zostało. Myślę, że duży wpływ na ten wybór miało dopasowanie mojej osobowości, stylu pracy do oczekiwań klientów i branży. Pozwoliło mi to na bardzo szybki rozwój. Przeszłam całą ścieżkę kariery, od praktykantki po wspólniczkę spółki doradczej. Cieszę się, że po pierwszych doświadczeniach w branży dość szybko związałam się z TPA. Rozwój osobisty zbiegł się w czasie z rozwojem firmy i miałam poczucie, że zarówno biznes, jak i moja kariera, podążają tą samą drogą. W doradztwie podatkowym nadal lubię to, że stwarza różnorakie wyzwania, w szczególności w obszarze doradztwa transakcyjnego. Praca z ludźmi, szybkie podejmowanie decyzji, wielowątkowość zadań, praca w różnych językach, wiele projektów prowadzonych równolegle – niektórych to zraża, mnie natomiast napędza. Trudniej pracuje mi się w środowisko stabilizacji, ‘business as usual’, chociaż potrafię się do tego stylu dopasować w krótkim i średnim okresie, wówczas odpoczywam. Długofalowo szukam wciąż wyzwań.
Z jakich dokonań i osiągnięć swojej firmy jest Pani najbardziej dumna?
Miałam okazję śledzić rozwój firmy przez ostatnie kilkanaście lat i najbardziej jestem dumna z tego, że jesteśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy. Kilkunastu partnerów, wysoka pozycja w rankingach firm doradczych, o czym wspomniałam wcześniej, zaangażowany zespół. W szczególności natomiast cieszy mnie nasza rozpoznawalność jako doradcy na rynku nieruchomości komercyjnych, jako że jest to obszar rozwoju firmy, za który osobiście odpowiadam i w który włożyłam wiele wysiłku i pracy. Pracujemy dla i z największymi, najbardziej rozpoznawalnymi, na kluczowych dla polskiego rynku projektach nieruchomościowych, z wysoką jakością i skutecznością, lecz jesteśmy cenieni również przez tych mniejszych graczy. Ta elastyczność podejścia i sztuka adaptacji jest jednym z filarów naszego sukcesu. W efekcie jesteśmy nagradzani w tym obszarze przez różne gremia konkursowe uzyskując tytuły najlepszego doradcy dla rynku. To miłe uznanie dla wysiłku, jaki wkładamy w najwyższą jakość naszych usług. Wyznacznikiem zadowolenia z naszych usług jest również fakt, że słyszymy ciepłe słowa nie tylko ze strony naszych klientów, ale również ich kontrahentów, z którymi negocjujemy umowy siedząc po przeciwnej stronie stołu.
Co Panią motywuje do nowych działań i rozwiązań, co napędza do działania każdego dnia?
Mam spore pokłady automotywacji i energii, a także wiele pomysłów w głowie, więc często motywuję się wewnętrznie. Lubię, jak się coś dzieje, gdy są wyzwania, gdy tworzymy unikatowe koncepcje, próbujemy nowych rozwiązań, uczymy się. Otwarte pole do działania i środowisko wspierające kreatywność i nieszablonowość uwalnia u mnie tę automotywację. W zasadzie mam prostą instrukcję obsługi – pozwolić działać i doceniać sukcesy i osiągnięcia. Nie lubię natomiast nadmiernych procedur (aczkolwiek przy pewnej skali działania są one potrzebne), mikrozarządzania i braku decyzyjności i nie wyobrażam sobie funkcjonowania w takiej kulturze organizacyjnej. Nie odnajduję się w środowisku, w którym procedury i korespondencja formalna zastępują komunikację z zespołami, w efekcie więc nie uwzględniają potrzeb zespołów i pozostają w oderwaniu od codzienności firmowej. To zdecydowanie nie dla mnie. Wiele osób, zdarzeń, rzeczy mnie natomiast inspiruje do szukania czegoś nowego, ulepszania istniejących procesów. Czasem jest to jedno zdanie rzucone przypadkiem, czasem działania innych firm, czasem analiza potrzeb zespołu, a niekiedy ciekawa książka.
O czym Pani marzy zawodowo?
W obszarze doradztwa dla nieruchomości komercyjnych w Polsce osiągnęłam już sporo, podobnie jak i w polskiej strukturze naszej grupy, lecz mam apetyt na więcej. Z pewnością chciałabym iść dalej, nie zatrzymywać się na obecnym etapie. Pracuję obecnie z grupą kolegów nad rozwojem międzynarodowego i regionalnego doradztwa dla rynku nieruchomości w ramach naszej sieci Baker Tilly International i to jest wyzwanie na najbliższy czas. Chciałabym, żebyśmy w kluczowych lokalizacjach na świecie w tym obszarze byli tak samo cenieni i rozpoznawalni jak TPA w Polsce, Czechach, Austrii czy na Węgrzech.
Po więcej informacji o działalności Pani Małgorzaty z firmy TPA Poland zapraszamy tutaj:
Fot. Materiały własne firmy
Materiał powstał w cyklu BIZNES SIĘ NIE PODDAJE!