Masz już dość swoich obowiązków, codzienna praca stała się nieprzyjemnym schematem? Możesz to zmienić, pobudzając swoją kreatywność i próbując nowych wyzwań. Może warto spróbować?
Sama oceń, czy te słowa do Ciebie pasują: rozpoczynając pracę byłaś pełna energii, musiałaś pokazać się z dobrej strony i nadrobić brak doświadczenia zapałem. Zadawałaś dużo pytań, chętnie podejmowałaś się nowych wyzwań. Po jakimś czasie ten zapał osłabł, a w pracy pojawiła się rutyna, zarówno w postaci dobrych codziennych praktyk, jak i tych wpływających negatywnie na Twoją pracę. Może się okazać, że rytm wykonywania obowiązków zamienił się w stały tor, a przez to nie wymagasz już od siebie twórczego myślenia, co z kolei ogranicza satysfakcję z wykonywanej pracy.
Jeśli to oddaje choć częściowo Twoją sytuację, to jesteś w bardzo standardowej sytuacji. Za radą Priscilli Claman z Uniwersytetu Harvarda my również polecamy, byś zadała sobie następujące pytania:
1. Czy Twój dzień pracy określa stały wzór – z kim się spotykasz, co robisz?
2. Czy zawsze zgadzasz się z kolegami i przełożonymi, by mieć spokój w pracy?
3. Czy zawsze znajdziesz jakąś przeszkodę dla nowego pomysłu czy sposobu wykonywania pracy?
4. Czy zdarza Ci się stwierdzić „to nie zadziała, zbyt wiele razy tego próbowano”?
5. Czy myślisz: „Nie ma znaczenia co robię, naprawdę ich to nie obchodzi” nawet jeśli nie zawsze wiesz, kim są „oni”?
Odpowiedzi twierdzące mogą oznaczać, że czas pobudzić swoją kreatywność i na nowo znaleźć radość z wykonywanej pracy. Jest na to wiele sposobów, niekoniecznie trudnych do wdrożenia. Musisz jednak wykrzesać z siebie trochę dodatkowej energii, by zacząć przełamywać rutynę. Pozytywne efekty pomogą Ci iść naprzód i wykonywać kolejne kroki.
Myśl inaczej. Pomyśl o rozmowach z nowymi ludźmi w pracy, szukaj nowych klientów, nowych zleceń. Naucz się czegoś nowego – programu, aplikacji, poznaj nowy produkt. Jedna taka rzecz w miesiącu pozwoli rozbudzić ponownie swoją ciekawość w pracy.
Szukaj punktów styku. Gdzie praca Twojego działu firmy lub Twojej firmy jako całości styka się z działalnością innych? Co oni robią, co jest dobre dla Twojej firmy, a gdzie wchodzą w drogę? Szukaj aktywności na pograniczu Twojej firmy (lub działu/wydziału) i innych, to bardzo pobudza.
Zamieniaj przeszkody w rozwiązania. Stare powiedzenie, że „potrzeba jest matką wynalazku” naprawdę działa. Jeśli widzisz przeszkodę, sprawdź dlaczego tam jest, czemu służy, jakie ma skutki, jak inaczej osiągniesz zamierzony efekt. Szukaj takich barier, które możesz przeskoczyć i zacznij to robić. Kto wie, może zbudujesz reputację jako osoba rozwiązująca problemy?
Dziel się wiedzą. Myśli bardzo dobrze się krystalizują, gdy się nimi dzielisz. Swoją wiedzę możesz przekazać innym na blogu, szkoląc kogoś lub będąc mówcą – jeśli czujesz się na siłach na to ostatnie. Szukaj takich okazji, mogą dać Ci poczucie spełnienia.
Cały artykuł Priscilli Claman dostępny na Harvard Business Review.
Facebook
RSS