Jedną z najważniejszych kwestii w pracy, którą wykonujemy jest to, aby była ona satysfakcjonująca. Okazuje się, że pewnej grupie ludzi łatwiej jest znaleźć właśnie takie zajęcie
Na czym polega fenomen osób z rozwiniętą inteligencją emocjonalną? Osoby te znacznie częściej są zapraszane na rozmowy o pracę, częściej też dochodzą do dalszych etapów procesu rekrutacyjnego. Wszystko przez to, że rekruterzy bez probemu je zapamietują. Ich siła tkwi w umiejętności kształtowania pozytywnego wizerunku samego siebie.
Inteligencja emocjonalna to umiejętność rozpoznawania uczuć własnych oraz innych ludzi, a także wykorzystywanie rozumienia tych uczuć w codziennym życiu. Dzięki niej jesteśmy w stanie panować na własnymi reakcjami, decydując jaki rodzaj zachowania dobierzemy do danej sytuacji. Pomaga również reagować na stany emocjonalne innych adekwatnie do ich oczekiwań oraz danego kontekstu. Osoba o wyższych predyspozycjach w zakresie inteligencji emocjonalnej posiada lepszą umiejętność przystosowania się do nowego środowiska. Łatwiej odnajduje się w nowym środowisku i rzadko wchodzi w konflikty z kolegami lub przełożonym, co w połączeniu wpływa na budowanie pozytywnej atmosfery w miejscu pracy. Cechy te zwiększają szanse na długofalową współpracę z posiadającym je pracownikiem. Dzięki nim minimalizowane jest ryzyko niedopasowania nowej osoby do zespołu,
a tym samym pogorszenia samopoczucia pozostałych tworzących go pracowników oraz destabilizacji dotychczasowej atmosfery w miejscu pracy.
Predyspozycje do posiadania inteligencji emocjonalnej są najczęściej wrodzone lub wynikają z bardzo wczesnego etapu rozwoju dziecka. Można jednak również pracować nad sobą w zakresie rozwoju pewnych umiejętności. Przede wszystkim warto zrozumieć siebie – nasze pobudki, to dlaczego zachowujemy się w określony sposób, jak reagujemy pod wpływem emocji, co budzi w nas skrajne emocje, itp. Następnie rozszerzyć ten krąg na inne osoby i ćwiczyć słuchanie innych, empatię, nawiązywanie kontaktu, asertywność, budowanie oraz przewodzenie zespołom. Warto w tym celu sięgnąć po literaturę fachową lub też zapisać się na profesjonalne szkolenie. Nic nie zastąpi jednak ćwiczenia autorefleksji, samokontroli czy współpracy z innymi ludźmi, które kształtują inteligencję emocjonalną.
Podczas spotkań rekrutacyjnych coraz częściej podejmowane są tematy odnoszące się do motywacji pracownika i konkretnych zachowań. Ten sposób prowadzenia rozmów typowy staje się także w przypadku rekrutacji na stanowiska inżynieryjne. Może się nawet zdarzyć, że czyjaś kandydatura zostanie odrzucona nie ze względu na brak umiejętności technicznych, a przez brak możliwości przystosowania się do konkretnej kultury organizacyjnej. Warto zauważyć, że inteligencja emocjonalna może być oceniania także w sposób nieświadomy. Osoby posiadające te umiejętności potrafią lepiej wyczuwać nastrój oraz zachowania rekrutera, a tym samym lepiej się do niego dostosować. Przekłada się to na wyniki całej rozmowy.
Inteligencja emocjonalna ma przeważnie znaczenie w przypadku stanowisk dedykowanych do współpracy z ludźmi, w branżach takich jak handel, obsługa klienta, prowadzenie projektów, produkcja. Zwraca się na nią uwagę również
w przypadku stanowisk dedykowanych do pracy samodzielnej, które nie są pozbawione elementów interakcji interpersonalnych, jak np. samodzielny projektant, technolog będący wsparciem merytorycznym dla działu sprzedaży, czy też administrator IT pomagający pozostałym pracownikom w rozwiązywaniu problemów ze sprzętem.
Źródło: ManpowerGroup
Facebook
RSS