Zdjęcie i makijaż: Olimpia Goździewicz
„Jeśli nie lubisz swojej pracy – rzuć ją. Jeśli nie czujesz pasji z zajęcia – zmień je. Pasja i zaangażowanie są najważniejsze!”.
Jak sprawić, żeby przedsiębiorca znów poczuł chęć do działania? Co zrobić, żeby w jego głowie pojawiły się nowe, świetne pomysły na rozwój firmy? To proste, zdjąć z niego obowiązki, które blokują jego kreatywność, znaleźć błędy w dotychczasowym działaniu i wdrożyć program naprawczy. Jeśli masz wrażenie, że właśnie czytasz o sobie, pora na kontakt z Dorotą Bracha, ekspertką, która postawiła na nogi niejednego, kulejącego w działaniu właściciela firmy.
Czym zajmuje się firma Eduvision? Jakie są państwa założenia?
Dorota Bracha, współwłaścicielka Eduvision: Eduvision jest firmą jedyną w swoim rodzaju. Łączymy rzetelną fachową wiedzę o prowadzeniu firmy z edukacją finansową, planowaniem inwestycyjnym i promowaniem biznesowych marek naszych partnerów. Fundamentem są usługi księgowe świadczone przez Biuro Rachunkowe EDUFACTO, które charakteryzuje się nowoczesnym podejściem do klienta i pełną współpracą z jego firmą. Na comiesięcznym forum „Nawigator w biznesie” spotykają się przedsiębiorcy, których celem jest zdobycie wiedzy jak pozbyć się biurokracji i znaleźć w nas oparcie, na co dzień. Dzięki nam, przypominają sobie, po co w ogóle założyli firmę (śmiech). Eduvision to grupa ekspertów sfokusowanych na codziennej pracy z klientami. Posiadamy aż trzy oddziały, w Lublinie, gdzie mieści się nasza centrala, w Gdyni i Katowicach.
Skąd wziął się pomysł na stworzenie firmy, o tak innowacyjnym profilu? Jak wyglądały państwa początki?
Codzienna praca nas do tego zainspirowała. Poszukiwaliśmy rozwiązania na połączenie kilku platform usług w jedną całość. W rezultacie, oparła się ona na moim doświadczeniu biznesowym w kwestii księgowości i budowania firm (audyty księgowe, finansowe). W październiku 2015 roku, odbyło się jednodniowe forum, na które przybyło niemal 100 przedsiębiorców. Tylko do końca 2015 roku firma potroiła ilość klientów i partnerów biznesowych. Obecnie zatrudniamy już niemal 50 pracowników w naszej Grupie i obsługujemy ponad 600 przedsiębiorców w zakresie księgowości, budowania marki, wyjścia z kłopotów finansowych, przekształceń formy działalności.
Jacy klienci się do Państwa zgłaszają?
Naszym docelowym klientem jest małe i średnie przedsiębiorstwo, które chce uwolnić się od biurokracji i znaleźć solidnego partnera w postaci rzetelnego i nowoczesnego biura rachunkowego.
Dlaczego państwa usługi są potrzebne innym firmom?
Bez solidnej księgowości żadna firma dziś nie może funkcjonować. Należy również iść z duchem czasu i elastycznie podejść do potrzeb klienta. Poza tym skończyła się era spółek cywilnych, trzeba edukować przedsiębiorców o zaletach spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek komandytowych. Wielu klientów szuka w biurze rachunkowym nie kalkulatora do wyliczania podatków, a partnera i doradcy w codziennych problemach. Pierwszym krokiem podjęcia współpracy z nami jest profesjonalny audyt. I tu do akcji wkraczamy my. Analizujemy działania firmy, księgowość, finanse do 5 lat wstecz, aby móc przygotować rzetelny plan działania na lata następne. Klient, abyśmy byli skuteczni, musi nam również określić swój cel biznesowy, np. wyprostowanie spraw podatkowych, przekształcenie, sukcesja.
Powiedzmy, że mam pomysł na firmę, dobry zespół marketingowy, produkt i chętnych klientów na moje usługi. Jednak nadal działalność nie prosperuje według założeń, a osiągnięte efekty nie są zadowalające. Dlaczego? Czego brakuje i jakie błędy popełniane są najczęściej przez przedsiębiorców?
Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Należy zbadać psychologię właściciela, jego otoczenie biznesowe, produkt, przeszłość, zrobić audyt w dokumentacji księgowej i finansowej z naciskiem na zarządzanie pieniędzmi i relacjami z klientami i dostawcami. Nasza praca, to często rozparcelowanie 100-elememntowej układanki i ponowne jej ułożenie według nowego wzoru, który da zadowalające efekty.
Jakie cechy pani zdaniem powinien posiadać skuteczny lider?
Lider musi mieć charyzmę, ale być również ekspertem, ponosić pełną odpowiedzialność za swoje decyzje i za to, co proponuje innym. Lider powinien współdziałać, a nie „królować”. W końcu, ramię w ramię buduje z zespołem nie tylko swoją markę, ale też markę swoich partnerów czy pracowników. Wymaga to empatii, cierpliwości i silnego skupienia na celu. Nie zaszkodzi też poszerzanie wiedzy na szkoleniach oraz…pokora.
Czego mogą spodziewać się od państwa firmy z długoletnim stażem, które już bardzo dobrze prosperują na rynku?
Firmy z długoletnim stażem na pewno mogą oczekiwać solidnego audytu, który wskaże zarówno wszystkie słabe, jak i mocne strony przedsiębiorstwa. W trakcie takiego procesu, ściśle współpracujemy z właścicielem firmy, aby zrozumieć jego szersze perspektywy, uwolnić go od wielu obowiązków i pomóc mu zyskać czas na osiąganie w firmie większych zysków. Uczymy przedsiębiorców wypoczywać! Dajemy czas na realizację nowych pomysłów, nowych idei, generowania nowych zysków. Często znacząco przyczyniamy się do obcięcia kosztów funkcjonowania firmy poprzez wskazanie dziur, przez które „uciekają” pieniądze. Pokazujemy nowe możliwości dochodowe oraz rozwoju firmy na innych płaszczyznach. Wskazujemy partnerów biznesowych oraz nowe kanały dystrybucji i sprzedaży. Aktywnie organizujemy środki na nowe inwestycje, przetargi, oraz doradztwo w kwestii dotacji unijnych.
Proszę powiedzieć, czemu ma służyć państwa forum „Nawigator w biznesie”? Do kogo skierowane jest to cykliczne szkolenie?
Forum „Nawigator w biznesie” to specjalistyczne dwudniowe szkolenie, które ma na celu edukację przedsiębiorców i wskazanie im możliwości współpracy z nami. Oczywiście, sprzedajemy za jego pośrednictwem nasze produkty jak usługę audytu czy księgowość. Przede wszystkim jednak, przedsiębiorcy mają okazję posłuchać naszych ekspertów, którzy przez całe dwa dni, dokładnie opisują, co „robimy” naszym klientom. Po takim Forum, jego uczestnik, sam wie, co chce u nas zamówić. Nie ma potrzeby robić spotkań informacyjnych, tylko od razu przystępujemy do przekształcenia firmy. Dlatego też, na szkolenia, przyjeżdżają wyłącznie właściciele firm. Nie ma sensu delegować pracowników, nawet wysokiego szczebla, którzy nie są w pełni decyzyjni.
Oprócz forum „Nawigator w biznesie” prowadzą państwo także wiele innych szkoleń.
Dodatkowe szkolenia to: „Finanse na 5”, autorstwa naszego Prezesa Krzysztofa Maszoty. Skupia się ono na edukacji z zarządzania finansami i wypracowania dochodów pasywnych. Na takim szkoleniu tłumaczymy, czym jest BIK czy wskazujemy możliwości poszerzenia dochodów. „FRIS” naszej Beaty Mazur, to szkolenie psychometryczne, badanie stylu myślenia i stylu działania. A od stycznia 2018 r. startujemy z „Akademią Spółki z o.o.” dla osób nie rozumiejących tego podmiotu a chcących wykorzystać możliwości prowadzenia spółki w bezpiecznym, ale szerszym zakresie.
Eduvision tworzy wyjątkowy zespół osób. Czy zgrany zespół to podstawa dobrze prosperującej firmy? Słyszałam, że prywatnie bardzo się Państwo lubią!
EDUVISION to zespół 5 współwłaścicieli o bardzo różnych charakterach. Ale jesteśmy ukierunkowani na jeden wspólny cel. Lubimy się, ale to nie oznacza, że nie mamy swoich celów ściśle określonych w spółce. Każdy odpowiada za określony dział firmy. Uzupełniamy się nawzajem. Oczywiście, to ja jestem motorem napędowym, często pomysłodawczynią czy realizatorką wielu rzeczy. Partnerzy biznesowi są dla mnie zawsze pomocą i buforem bezpieczeństwa.
Za co najbardziej lubi i ceni pani siebie? Za jakie cechy charakteru?
Jestem nazywana „Gesslerową biznesową” albo „Carycą księgowości”. Z badania FRIS, wychodzi, że jestem „zawodnikiem, graczem”, co bardzo pomaga mi w mojej pracy. Moje cechy to pragmatyzm, dosłowność, dosadność, ukierunkowanie na działanie i cel, myślenie wielowątkowe, charyzma i siła wewnętrzna. Jestem osobą otwartą i przyjacielską, ale śmiało nakreślam granice i konsekwentnie się ich trzymam. Lubię u siebie optymizm i zaangażowanie. Wiem, że mam wewnętrzną siłę, dzięki której stawiam na nogi niejedną ofiarę biznesową!
A za co cenią panią współpracownicy?
Współpracownicy cenią mnie za to, że jestem konkretna i dotrzymuję słowa. Cenią mnie za pracowitość i zaangażowanie. Wiedzą, że mogą na mnie liczyć. Poza tym wiem, że beze mnie nie dadzą sobie rady. (śmiech)
Czy Polki są przedsiębiorcze? Jak to wygląda z pani perspektywy?
Polki przedsiębiorcze? Akurat wczoraj czytałam ranking 100 najbogatszych Polek – wszystkie są przedsiębiorcze! Spotykam kobiety bardzo konkretne, ale również bardzo wycofane i zamknięte w sobie. Nie mamy w Polsce żadnych narzędzi pomocowych dla kobiet, które chcą zaistnieć na wolnym rynku. Potrzeba olbrzymiej determinacji, aby prowadzić swój biznes. Potrzebny jest odpowiedni charakter do tego, by nie dać się zgnieść na rynku. I tak uważam, że jest dużo lepiej w tym względzie niż było kiedyś. I będzie coraz lepiej!
Sukces ma wiele definicji. Jaką ma pani? Z czym kojarzy się pani to słowo?
SUKCES to dla mnie szczęśliwa rodzina, wolny czas, zdrowie.
Czy satysfakcja z pracy, pasja – to ważne czynniki, aby biznes osiągnął sukces?
Jeśli nie lubisz swojej pracy – rzuć ją. Jeśli nie czujesz pasji z zajęcia – zmień je. Pasja i zaangażowanie są najważniejsze! Prawdziwy ekspert ma nie tylko wiedzę, ale wkłada swoje emocje i całego siebie, w to, co robi. Jest naturalny. Ludzie tego oczekują, szybko skreślają sztuczność i pozerów.
Jaki jest pani sposób na regenerację sił po pracy?
Akumulatory ładuję poprzez spędzanie czasu z moją rodziną, w moim domu, pod lasem. Regularnie, 3-4 razy w roku, zwiedzam świat. Uwielbiam czytać! Czytam trzy, cztery książki tygodniowo.
Co lubi pani robić tak tylko dla siebie?
To bardzo trudne pytanie dla mnie… Tak tylko dla siebie? Nie umiem! Jestem bardzo rodzinna, towarzyska. Zawsze wokół mnie ktoś jest. Nawet jakieś SPA czy masaże lub wycieczki – zawsze w grupie. Przyjaciele są dla mnie siłą napędową. To raczej oni robią coś dla mnie. Ja o sobie często zapominam.
Rozmawiała: Agnieszka Słodyczka
Tekst pochodzi z książki „Sukces jest Kobietą. Pasja, biznes, inspitacja”, 2017. Książkę w wersji PDF można nabyć tu:
Facebook
RSS