Kobiety w biznesie – Grupa Dobry Hotel. Rozmowa z Marzeną Szawarską-Niczko, Dyrektor Marketingu w Grupie Dobry Hotel.
Grupa Dobry Hotel to spółka z polskim kapitałem, specjalizująca się w zarządzaniu obiektami hotelowymi oraz usługami konsultingowymi w obszarze tej branży na rodzimym rynku. Z roku na rok portfolio firmy poszerza się o kolejne obiekty, obejmując obecnie 15 hoteli zlokalizowanych w Trójmieście, Jastarni, Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Zakopanem. Spółka zarządza również dwiema restauracjami.
Coraz częściej mówi się o tym, jak istotna w biznesie jest rola kobiet. Dyskutujemy o parytetach, aktywizacji zawodowej, wsparciu kobiet powracających na rynek pracy. Jak wygląda polityka sieci Dobry Hotel w tym zakresie?
Dobry Hotel od wielu lat aktywnie praktykuje idee związane ze zrównoważoną aktywnością zawodową, zarówno ze względu na płeć, jak i wiek pracowników. W całej sieci obiektów, którą zarządza grupa, ilość kobiet zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach specjalistycznych jest mniej więcej taka sama, jak w przypadku mężczyzn. Równomiernie z powiększaniem się sieci obiektów, tworzone są nowe miejsca pracy na terenie całego kraju, co stwarza nowe możliwości dla rozwoju zawodowego.
Model funkcjonowania grupy Dobry Hotel budowany jest w oparciu o jednakowe warunki zatrudnienia, bez względu na płeć. Zamiast parytetów, preferujemy politykę obiektywnej oceny kwalifikacji zawodowych i transparentnych zasad wynagradzania przypisanych do stanowiska i zakresu kompetencji.
Wspomniała Pani o kluczowym udziale kobiet na stanowiskach specjalistycznych. A jak wygląda struktura zatrudnienia względem płci na stanowiskach menedżerskich w Państwa firmie?
Kobiety świetnie odnajdują się w branży hotelarskiej, gastronomicznej i szerzej, turystycznej – czy to na stanowiskach specjalistycznych, czy menadżerskich. W naszej firmie mamy doskonałe potwierdzenie tej tezy, zarówno jeśli chodzi o stanowiska menedżerskie średniego, jak i wyższego szczebla.
Trudno o bardziej wzorcowy obraz – wśród dyrektorów naszych piętnastu hoteli połowę stanowią kobiety, również stanowiska Operacyjnych Dyrektorów Regionalnych są ,,podzielone” równo względem płci – mówiąc o podziale mam tu jednak na myśli nie założenia a priori w procesie rekrutacji, a wynikową obiektywnej oceny kompetencji i doświadczenia menedżerskiego.
Jakie wartości dla branży hotelarskiej wnoszą kobiety? Jak ich kompetencje i predyspozycje wpływają na rozwój firmy?
Rola kobiet w branży HoReCa jest kluczowa. Wykazują się one empatią i zrozumieniem, co jest szczególnie poważaną cechą w tym sektorze, zwłaszcza w przypadku obejmowania stanowisk polegających na zarządzaniu zespołem lub bezpośrednim kontakcie z osobami korzystającymi z usług hotelu czy restauracji. Kobietom często o wiele łatwiej jest przełamywać bariery w kontakcie z gośćmi, zwłaszcza tymi podróżującymi z dziećmi, świetnie sprawdzają się również jako mediatorki w trudnych sytuacjach, tak na polu relacji z gośćmi, jak i w sytuacjach konfliktowych w zespole – tu istotną rolę pełnią ich umiejętności koncyliacyjne.
Kobiety cechują się również wysoko rozwiniętymi zdolnościami organizacyjnymi, potrafią prowadzić wiele projektów równolegle, a do tego dbają o ciągły rozwój własnych kompetencji, co oczywiście ma bezpośredni wpływ na osiągane przez nie wyniki, wymiernie przekładające się na sukces przedsiębiorstwa.
Odpowiada Pani za obszar marketingu w Grupie Dobry Hotel. Jak wygląda struktura zatrudnienia w Pani dziale względem udziału kobiet?
Dzisiejszy marketing różni się diametralnie od tego, z którym mieliśmy do czynienia w branży 5-10 lat temu. Wciąż oczywiście ważna jest kreacja, pomysł, estetyka, ale wraz z rozwojem całego obszaru e-commerce, kluczowa stała się bieżąca analityka, praca z danymi, umiejętne wykorzystywanie narzędzi do prowadzenia skutecznego digital marketingu.
Na tym polu doskonale sprawdzają się tak samo kobiety, jak i mężczyźni, co w przypadku działu marketingu sieci Dobry Hotel, zaowocowało ich równym udziałem w zespole. Jestem gorącym zwolennikiem zróżnicowanego środowiska pracy, pod względem płci i wieku – taka różnorodność pozwala uczyć się od siebie wzajemnie, a poprzez wymianę doświadczeń i umiejętności wpływać na rozwój własny i całej firmy.
Po więcej informacji o działalności sieci zapraszamy tutaj:
Instagram: @dobry.hotel
Facebook: facebook.com/DobryHotelChain
Linkedin: linkedin.com/company/dobry-hotel-group
Foto – materiały własne
Marzena Szawarska-Niczko – Dyrektor Marketingu w Grupie Dobry Hotel
Hotel Moxy Warsaw Praga w Warszawie
Hotel H15 Luxury Palace w Krakowie
Hotel Aquarion w Zakopanem
Hotel Mikołajki Leisure & SPA
Facebook
RSS