Niezależnie od branży trudno dziś wyobrazić sobie dotarcie do odbiorcy bez strony internetowej czy mediów społecznościowych. Za każdym razem, gdy tworzymy jakiś przekaz, musimy mieć na uwadze, do kogo będzie on skierowany.
Niezależnie, czy myślisz o rozpoczęciu działalności, czy już dziś ją prowadzisz, niemal na pewno korzystasz przy okazji z internetu. Ba, coraz więcej obszarów działalności przenosi się do serwisów społecznościowych, które umożliwiają prowadzenie sprzedaży, a przy okazji gwarantują dotarcie do odpowiedniego klienta.
Kim on jest? Właściwe określenie tego, kto jest naszym odbiorcą jest kluczowe, aby komunikat był skuteczny. Nie możemy pozwolić na to, aby osoba czytająca nasz tekst, czuła pewien dyskomfort i nie do końca rozumiała język, którym się posługujemy. Z tego powodu, jeszcze przed przystąpieniem do tworzenia przekazu, powinniśmy zastanowić się jaka jest nasza grupa docelowa. Jeśli jeszcze nie masz przed oczami swojego regularnego klienta, zacznij od stworzenia persony.
Persona to szczegółowa charakterystyka naszego idealnego odbiorcy. To opis typowego przedstawiciela naszej grupy docelowej, który pozwala określić jego priorytety i potrzeby, a także sposób, w jaki się z nim komunikować. Aby stworzyć personę, należy odpowiedzieć na kilkanaście pytań:
- Kim ona jest?
- Gdzie mieszka?
- Czym się zajmuje?
- Jakie są jej pasje i zainteresowania?
- Z jakimi problemami się boryka?
- Jak wygląda jej plan dnia?
- W jaki sposób korzysta z sieci?
- Czego szuka w internecie? Jakich treści i informacji potrzebuje?
- Jakich unikalnych porad i wartości możemy jej dostarczyć?
- Dlaczego interesuje się naszą marką? Czego od nas oczekuje?
- Czemu to my, a nie nasza konkurencja, zdobyliśmy jej uwagę?
Dobrze skonstruowana persona to szczegółowy opis człowieka, który warto potraktować jako charakterystykę dobrego przyjaciela. Nasza persona nie może mieć przed nami żadnych tajemnic i powinna być nam znana na wskroś. Warto pamiętać, że takich person można stworzyć kilka – każda będąca przedstawicielem innej grupy docelowej. Wiadomym jest, że nasze komunikaty nie będą zawsze idealnie dopasowane tylko do jednej grupy ludzi, dlatego możemy spróbować połączyć kilka różnych person w jedną większą całość i według tego tworzyć przekaz.
Grupa docelowa a kanał dystrybucji treści
Na podstawie stworzonych przez nas person jesteśmy w stanie określić najważniejsze grupy docelowe, do których będziemy kierować nasze komunikaty. Warto również skorzystać ze statystyk demograficznych i odpowiednio dopasować kanały dystrybucji treści – inne osoby znajdziemy na Snapchacie, a inne na Facebooku. Ponadto młodsze osoby będą zwolennikami treści wideo, w przeciwieństwie do starszych, którzy raczej skupią się na tekście. Źródłem tego typu danych są różnorodne narzędzia, takie jak Facebook Insights, Buzzsumo, Keyword.io, Hotjar, Sotrender czy Brand24.
Możemy spróbować doprecyzować naszą grupę docelową samodzielnie, prowadząc różnego rodzaju eksperymenty. Przykładowo można stworzyć dwa różne posty na Facebooku, pisane odmiennym stylem i zwyczajnie sprawdzić w statystykach, a także bazując na komentarzach, który z nich przyjął się lepiej. Dobrze jest też znać możliwości serwisu społecznościowego, ponieważ regularnie pojawiają się narzędzia ułatwiające dotarcie do konkretnych grup odbiorców, np. jeden post może być napisany w więcej niż jednym języku. Tym samym, z biegiem czasu, będziemy coraz lepiej poznawać naszych odbiorców, a nasze treści będą trafiać w punkt.
Oprac. na podstawie informacji prasowej Conture, fot: Freepik.com
Facebook
RSS