CV powinno przyciągnąć rekrutera – ale czy na pewno? Czasami kandydaci z pewnością przesadzają z kreatywnością. Kiedy ta kreatywność w tworzeniu CV jest wskazana i kto nie powinien jej nadużywać?
Portale internetowe nieustannie kuszą użytkowników nowymi wzorami CV i aplikacjami, które mają nam pomóc w stworzeniu takiego ideału mogącego zwalić rekrutera z nóg. Sugerują nam one, aby nasz dokument był kolorowy i zawierał mnóstwo odniesień, wykresów czy diagramów. Nie każda z osób przeprowadzających rozmowy rekrutacyjne cieszy się na widok tak zrobionego CV.
Kreatywne CV w oryginalny sposób przedstawia wiedzę, doświadczenie oraz umiejętności kandydata. Chętnie wzbogaca się je o grafiki, które nie występują w przypadku tradycyjnego dokumentu, jak np. awatar postaci, czy wykresy przedstawiające osiągnięcia z poprzednich miejsc zatrudnienia. To ulubiona forma aplikowania wśród specjalistów z obszarów IT, marketingu, grafiki komputerowej, ale też menadżerów. Wybór takiej wersji CV pomaga im wyeksponować cechy, których poszukują u nich pracodawcy, jak pomysłowość, innowacyjność, wyczucie dobrego smaku, umiejętność marketingowego zaprezentowania samego siebie, czy też wreszcie umiejętności graficzne. Z kreatywną formą aplikacji eksperymentują również osoby poszukujące staży czy praktyk. Rzadziej natomiast wybierają ją ci, którzy starają się o stanowiska księgowe, finansowe, sprzedażowe czy inżynieryjne.
Ta kreatywność przy tworzeniu CV jest oczywiście bardzo ważna. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby nie okazała się bardziej istotna niż informacje o naszym dotychczasowym doświadczeniu, dane dotyczące wykształcenia oraz inne zapisane w tym dokumencie umiejętności. Stawiajmy więc na to, aby CV było czytelne, a ewentualne motywy graficzne nie utrudniały pracy rekruterowi.
CV jest naszą wizytówką, która często mówi o nas więcej niż by się wydawało. Przy tworzeniu aplikacji, należy mieć na uwadze fakt, że jest to pierwszy kontakt z osobą, która decyduje o tym, czy będzie chciała spotkać się z kandydatem osobiście i poznać więcej informacji na jego temat. Najlepszym sposobem na wyróżnienie się z natłoku napływających zgłoszeń, jest stworzenie dokumentu, który będzie prosty w odbiorze i przedstawi nas w jak najlepszym świetle. Przede wszystkim należy pamiętać o żelaznych zasadach, a więc ułożeniu doświadczenia w odwróconej chronologii, wymienienie najważniejszych obowiązków na danym stanowisku, czy też wypunktowanie swoich sukcesów. Dobrym pomysłem jest też pogrubienie istotnych dla danego stanowiska informacji o doświadczeniu, wyróżnienie znajomości języków obcych.
Używając grafik pamiętajmy o tym, aby nie wykorzystywać logotypów firm, w których poprzednio pracowaliśmy, bez ich wyraźnej zgody. Dotyczy to wszystkich miejsc czy instytucji, o których mówimy w tym dokumencie. Można jednak podlinkować nazwy poprzednich pracodawców, co pozwoli na bezpośrednie przekierowanie na ich strony, a tym samym ułatwi pracę osobie oceniającej kandydata. Można również dołączyć link do swojego konta na LinkedIn lub Goldenline.
Przy wykorzystaniu elementów graficznych warto zadbać też o dobraną, stonowaną kolorystykę. Jeżeli zależy nam na posiadaniu kolorowego, obrazkowego CV, a nie jesteśmy grafikiem, lepiej zaangażować do tego osobę, która rzeczywiście potrafi to zrobić, niż samemu ryzykować przygotowanie czegoś, co nie będzie wystarczająco profesjonalne. Warto też zwiedzić występujące licznie serwisy internetowe, oferujące za darmo lub za niewielką opłatą atrakcyjne szablony dokumentów aplikacyjnych. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzać z dużą ilością kolorów. Jeśli rekruter będzie chciał wydrukować nasze CV, żeby potem sporządzić na nim swoje notatki to z pewnością utrudnimy mu to zadanie.
Źródło: ManpowerGroup