Złamania, zwichnięcia kończyn, urazy klatki piersiowej, brzucha i głowy – to najczęstsze obrażenia zbyt szybkiej i nierozsądnej jazdy na hulajnogach. Specjaliści przestrzegają, że na oddziały urazowe trafia coraz więcej ofiar wypadków tych jednośladów.
Popularność hulajnóg z napędem elektrycznym w ciągu ostatnich lat znacząco wzrosła. Choć zgodnie z regulaminami operatorów tych pojazdów użytkownik powinien mieć ukończone 18 lat, często korzystają z nich także nastolatki, a czasem nawet dzieci na oko 11-13 lat. Wielokrotnie zbyt szybko, po chodniku, dwuosobowo.
Do tego najczęściej bez kasku i bez nadzoru. W efekcie tego na oddziały urazowe trafia nawet kilka osób dziennie i coraz częściej – dzieci.
Jak ostrzegają policjanci hulajnoga elektryczna rozwija względnie dużą prędkość i upadek z niej wiąże się z oddziaływaniem wysokiej energii kinetycznej, co może prowadzić do poważnych obrażeń. Zdarzają się urazy kończyn górnych i dolnych typu otarcia, złamania i otwarte rany, urazy klatki piersiowej i brzucha oraz te najbardziej niebezpieczne – urazy głowy na skutek uderzenia o krawężniki czy wystające elementy.
Zdarzają się również wypadki komunikacyjne, w trakcie których zostaje potrącone poruszające się na hulajnodze dziecko, które niosą ze sobą poważne dla zdrowia i życia konsekwencje.
W jednym z niedawnych materiałów ostrzegawczych (adresowanym do kierowców) Mazowiecka Drogówka ostrzegała, że dziecko ma naturalną tendencję do koncentrowania uwagi na jednym konkretnym bodźcu i w porównaniu do dorosłego – ograniczone pole widzenia.
Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych
Tematem już od lat zajmują się specjaliści. My przypominamy wytyczne ekspertów z amerykańskiej Komisji ds. Bezpieczeństwa Produktów Konsumenckich, którzy opracowali zwoje zalecenia w formie ulotki.
- Punkt pierwszy na sporządzonej liście zajmuje kask, z zaleceniem dodania do niego ochraniaczy dla kolan i łokci. Po drugie, przed jazdą lepiej sprawdzić, czy pojazd nie jest uszkodzony. Dobrze też jest przetestować hamulce, bo droga hamowania zależy od różnych czynników, w tym pogody.
- Równie ważne są zalecenia producenta np. co do wagi czy wieku kierowcy. Kolejna sprawa to widoczność – elektryczne hulajnogi są nieduże i lepiej zakładać, że inni użytkownicy drogi mogą jej kierowcy nie zauważyć na czas. Dlatego, zawczasu trzeba zwalniać, w razie potrzeby używać sygnału dźwiękowego, a także unikać gwałtownych, trudnych do przewidzenia ruchów.
- Cały czas trzeba przyglądać się drodze – sprawdzać, czy nie pojawiają się na niej jakieś przeszkody, choćby nierówności. W razie pojawienia się takich, które można pokonać – odpowiednio wcześnie trzeba zwolnić i przyjąć właściwą pozycję. Obie ręce cały czas powinny spoczywać na kierownicy, mimo że czasami pojawia się pokusa, aby jedną z niej zdjąć w różnych celach.
- Eksperci zwracają też uwagę na to, aby nie zabierać pasażerów, unikać rozpraszaczy (np. muzyki), oraz nie popisywać się (nawet jeśli jakiś trick nie spowoduje od razu wypadku, to np. podskoki mogą naruszyć strukturę pojazdu i poskutkować urazem później).
- Eksperci przypominają także o odpowiednim parkowaniu, ponieważ stojąca w niewłaściwym miejscu hulajnoga stwarza zagrożenie dla innych osób na drodze. W przypadku wypożyczanych pojazdów, dobrym zwyczajem będzie zgłaszanie wszelkich usterek, które mogłyby zagrażać następnemu użytkownikowi.
- Oczywiście, jeździć można tylko na trzeźwo.
- Fachowcy podkreślają także znaczenie zdrowego rozsądku i odpowiedzialności – przypominają np., że większości kolizji można uniknąć po prostu zmniejszając prędkość. Może się wydawać, że jest tego wiele, ale tak naprawdę, to proste do wprowadzenia zasady, a skorzystać może i użytkownik hulajnogi i inne osoby na drodze.
Monika Grzegorowska, zdrowie.pap.pl