Concierge jest wizytówką ekskluzywnego hotelu albo kompleksu apartamentów. Spełnia wszelkie życzenia i zachcianki gości. Asystentka często reprezentuje firmę w pierwszym, jakże ważnym kontakcie z klientem. Pracownicy branży zdrowotno – urodowej zyskują coraz większe uznanie, a ich zawody są coraz lepiej płatne. Oto trzy zawody, w których o kryzys niełatwo
Słowo concierge pochodzi z francuskiego. Tam w średniowieczu mianem „come des cierges” określano osobę odpowiedzialną za utrzymanie palących się świec w zamku przez całą dobę, co oznaczało jednocześnie, iż osoba taka wiedziała wszystko o tym, co się w danych włościach dzieje. Jednocześnie określenie takie przyjęło się używać dla oznaczenia osoby dyskretnej, cierpliwej i skorej do niesienia pomocy innym.
Wszystkie usługi w hotelu
Z upływem czasu concierge zyskiwał nowe obowiązki, aż doszło do tego, że jego głównym zadaniem na dworze było przyjmowanie gości, dbanie o ich potrzeby i spełnianie zachcianek.
Wiek XX przyniósł nową odsłonę zawodu concierge – w szwajcarskich Grand hotelach utworzono stanowisko portiera na wzór właśnie francuskiego opiekuna dworu. Portier taki miał obowiązek asystować gościom przez cały czas ich pobytu, od odbioru na stacji kolejowej po odstawienie na perony.
Ze Szwajcarii zawód ten rozprzestrzenił się na kraje całej Europy i w ten właśnie sposób concierge stał się wizytówką każdego luksusowego hotelu. Dziś zakres usług oferowany przez pracownika na tym stanowisku jest bardzo szeroki i nie ogranicza się jedynie do murów hotelu. Poza ośrodkiem, concierge załatwia wyjście do restauracji na mieście, teatru, opery, a nawet przebudowuje bilet lotniczy, jeśli zajdzie taka potrzeba. Tym samym dba o satysfakcję gościa i buduje dobre imię hotelu. W Krakowie concierge można spotkać na przykład w hotelu Sheraton, czy hotelu i restauracji Amadeus.
Nie tylko w hotelu
Ale concierge zaczyna wychodzić poza branżę turystyczną. Coraz częściej taki prywatny „człowiek od wszystkiego” pojawia się w ofercie banków skierowanej do najzamożniejszych klientów. Osoba, która zdecyduje się na concierge, może poprosić bank o dowolną usługę – od wynajęcia samochodu, poprzez zorganizowanie wakacji w dowolnym zakątku świata lub imprezy rodzinnej, do pośrednictwa w inwestowaniu na przykład na aukcjach dzieł sztuki.
Również prywatne firmy odkryły przydatność asystenta od wszelkich zadań. Taka osoba jest w stanie wyręczyć pracowników w drobnych, aczkolwiek czasochłonnych codziennych zadaniach, jak na przykład wysłanie przesyłek, zakupy, odebranie ubrań z pralni. Concierge w firmie może być też bardziej pomocny, jest w stanie zorganizować ekipę remontową, czy załatwić inną pilną, niespodziewaną sprawę. Na co dzień jest w stanie również zarezerwować bilety na pociąg lub samolot, hotel, albo wybrać najdogodniejszą trasę przejazdu na przykład na zagraniczne biznesowe spotkanie.
Katalog usług oferowanych przez concierge jest praktycznie nieograniczony, zawsze jednak dostosowany do oczekiwań i potrzeb określonej grupy klientów.
Cierpliwy i kulturalny
Jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba ubiegająca się o stanowisko concierge? Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie podkreśla, że osoba taka przede wszystkim powinna znać i przestrzegać zasad savoir-vivre, być efektywna w wykonywaniu swoich zdań, mieć umiejętność nawiązywania kontaktów i nowych znajomości, charakteryzować się dyskrecją, taktem, uprzejmością i cierpliwością. W branży hotelarskiej wymagana jest nienaganna aparycja oraz doświadczenie, stąd też osoby bardzo młode, dopiero rozpoczynające pracę w zawodzie, nie mają co liczyć od razu na pracę na stanowisku concierge.
Jako, że concierge jest wyjątkowo młodym zawodem, nie należy do tzw. „zawodów szkolnych” i nie można się go nauczyć formalnie. Jedyną drogą są poszczególne kursy doskonalące umiejętności interpersonalne, kursy językowe i chęć podnoszenia swoich kwalifikacji.
Już nie od kawy
Aplikując dziś na stanowisko asystentki, trzeba wykazać się wyższym wykształceniem, znajomością języków obcych oraz wysoką kulturą osobistą i biznesową.
Jeszcze kilka lat temu do zadań asystentek należało głównie parzenie kawy, kopiowanie dokumentów i „znoszenie humorów szefa”. Dzisiaj ciężko zliczyć ich obowiązki. Obserwacje konsultantów Page Personnel, firmy doradztwa personalnego, specjalizujących się w rekrutacji na stanowiska asystenckie i administracyjne, pokazują, że zakres obowiązków i różnorodność kompetencji asystentek stale się zwiększają oraz że praca asystentki oferuje coraz większe perspektywy rozwoju.
– Asystentka, jako odbierająca telefony sekretarka to stereotyp, który powoli traci na aktualności – twierdzi Julia Dobrowolska, Konsultant w Page Personnel – Z naszych obserwacji wynika, że coraz częściej asystentka managera wyższego szczebla ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie firmy. Jest doradcą i wsparciem biznesowym dla swojego przełożonego, bierze udział w spotkaniach służbowych jak również kontroluje przepływ informacji. Aktualnie powinniśmy powiedzieć Asystentka Biznesowa – dodaje Julia Dobrowolska.
Wystarczy spojrzeć na oferty pracy na stanowiska asystenckie na stronie www.pagepersonnel.pl. Przykładowo, do obowiązków przyszłej asystentki dyrekcji spółki deweloperskiej należą takie zadania jak: „zarządzanie kalendarzem dyrektorów firmy”, „organizacja i uczestnictwo w spotkaniach biznesowych”, czy „przygotowanie prezentacji i materiałów na spotkania”. Poszukiwana osoba powinna mieć zdolności analityczne i znać język angielski oraz francuski.
Potwierdza to Katarzyna Bilicka, specjalistka ds. administracji w firmie Oticon Polska Production, wybrana Asystentką Roku 2011 przez Europejskie Stowarzyszenie Sekretarek i asystentek. – Moje stanowisko wymaga ogromnej wszechstronności, doskonałego zarządzania czasem i stałego doskonalenia siebie i swoich umiejętności. Coraz mniej jest w mojej pracy rutynowych i przyziemnych obowiązków, a coraz więcej skomplikowanych zadań o charakterze strategicznym, czy projektowym. Osoba, która dziś chciałaby zająć moje miejsce, musiałaby być raczej doświadczonym project managerem niż asystentką – mówi.
Jakie są przyczyny ewolucji stanowiska asystentki? Zdaniem Julii Dobrowolskiej wpływ na to ma polityka zachodnich firm otwierających w Polsce swoje oddziały oraz postawa zagranicznych menadżerów, którzy przebywają w Polsce na kontraktach. Przenoszą do Polski panujące na Zachodzie standardy biznesowe, także te dotyczące pracy i zakresu obowiązków asystentki. – Zagraniczni menadżerowie wiedzą jakim atutem jest kompetentna asystentka i takich osób poszukują Korzyści ze wsparcia profesjonalnej asystentki dostrzegli już też polscy menadżerowie. Stanowiska asystenckie cieszą się dziś coraz większym prestiżem – dodaje.
Wszystko to sprawia, że dla młodych osób stanowiska asystenckie to świetne miejsce na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego. Zwłaszcza w sytuacji, gdy pracodawca może pozwolić sobie na zatrudnienie osoby mniej doświadczonej, ale z wysokim potencjałem. – Młode osoby nie zawsze są przekonane w jakim kierunku chciałyby rozwinąć swoją karierę. Praca na stanowisku asystenckim to dla nich szansa na poznanie od podstaw różnych obszarów działalności firmy oraz panującej w niej kultury organizacyjnej – twierdzi Julia Dobrowolska. Opinię tę podziela Katarzyna Bilicka: – Asystentka musi być w swojej pracy osobą bardzo wszechstronną, a ta cecha z pewnością ułatwia adaptację do nowych warunków i wyzwań. Dlatego możliwości awansu jest znacznie więcej niż gdzie indziej i ograniczać je może tylko wyobraźnia.
Piękna branża
Zapotrzebowanie na pracowników, którzy zadbają o piękny i zdrowy wygląd również rośnie z roku na rok. To branża rozwojowa, dlatego warto kształcić się w tym kierunku – przekonują specjaliści od rynku pracy.
Kogo szuka branża zdrowotno – urodowa? Izabela Kielczyk psycholog biznesu wymienia: Jak grzyby po deszczu rosną salony usług Spa, Wellness, masażu. Salony te oferują rozmaite usługi poprawiające urodę. W związku z tym wzrasta zapotrzebowanie na wykwalifikowane kosmetyczki, masażystów, pedikiurzystki, fizjoterapeutów. Ważną rolę odgrywa wykształcenie tych osób. Minęły bowiem czasy, że kosmetyczką mogła zostać osoba bez szkoły czy odpowiednich kursów. Tak samo od masażystów wymagają pracodawcy wykształcenia, a nawet studiów z zakresu fizjoterapii.
Jak więc walczyć o posadę? Na rynku mają szanse przetrwać te osoby, które są wykształcone, z doświadczeniem oraz mające predyspozycje osobowościowe do zawodu – są to zawody wymagające bardzo bliskich relacji z klientami, kto nie lubi relacji z innymi nie ma szans na powodzenie w tym zawodzie. Tu liczy się pasja oraz umiejętność tworzenia relacji z klientem.
Osoby, które mogą pochwalić się stażem, doświadczeniem i umiejętnościami mogą liczyć na prestiżową pracę w najlepszych i najdroższych salonach urodowych, do których trafiają ekskluzywni klienci.
Dagna Starowieyska
Facebook
RSS