Czym Assessment Center wyróżnia się na tle innych metod rekrutacyjnych? Dzięki tej technice zmniejszamy ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby i nie narażamy firmy na dodatkowe koszty. Kiedy najlepiej z niej skorzystać?
Assessment Centre, czyli AC, jest jedną z najskuteczniejszych metod wspierających proces rekrutacji, która niweluje ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby i ewentualne koszty z tym związane. Tę metodę można wykorzystać zarówno jako wsparcie rekrutacji zewnętrznych, jak i w przypadku wyłaniania najlepszych kandydatów z organizacji. To, co z pewnością wyróżnia AC to podejście do każdego z kandydatów. Większość narzędzi stosowana w rekrutacjach odwołuje się do samooceny kandydata, podczas gdy AC odwołuje się do jego zachowania w rzeczywistości przypominającej środowisko pracy.
Podstawą takiej analizy jest jednak dobrze przygotowana sesja AC. To dzięki niej możliwe jest wnikliwe prześledzenie postawy osoby ubiegającej się o pracę. Jednocześnie umożliwia kandydatom wcielenie się w rolę pracownika i odnalezienie się w sytuacji, w której mogliby się znaleźć w organizacji. Sesje AC bardzo często są tworzone przez wyspecjalizowane firmy doradcze, zdarza się jednak, że pracodawcy przygotowują i przeprowadzają proces oceny samodzielnie.
Nie cały proces oparty na AC musi być jednak zlecany podmiotom zewnętrznym. Jej znaczną część mogą wykonać pracownicy danej organizacji. Pozyskanie i selekcja aplikacji, a także przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych może zostać zrealizowane we własnym zakresie. Firma doradcza w tym przypadku zajmie się przygotowaniem i zrealizowaniem sesji AC.
Kiedy warto wykorzystać tę metodę? Może się ona okazać przydatna w wielu sytuacjach. Wykorzystanie metody AC sprawdza się zarówno w przypadku masowych rekrutacji, jak i tych, które są związane z wyłonieniem kandydatów na strategiczne stanowiska w organizacji. Co ważne, AC pozwala również na obiektywną ocenę kandydatów. Z pewnością docenią ją zatem ci, którzy mają problemy z wyborem tego najlepszego kandydata. Wspomniana metoda może się również przydać wtedy, gdy chcemy zaobserwować kompetencje kandydatów w realiach biznesowych, a więc np. w trakcie prezentacji czy negocjacji z klientem.
Zastosowanie AC jest czasochłonne i kosztowne, a jego cena zależy od poziomu i ilości ocenianych stanowisk, a także od kompetencji, które będą podlegały ocenie. Orientacyjny koszt AC może wynosić od półtora nawet do kilkunastu tysięcy złotych za każdego uczestnika procesu. Z drugiej strony, wysoka trafność metody AC w ocenie kandydata rekompensuje firmom poniesione koszty, związane z ewentualnym zatrudnieniem nieodpowiedniej osoby, takie jak ponowne przeprowadzenie całego procesu rekrutacji, szkolenie nowej osoby, koszt zaangażowania czasowego pracowników wdrażających nową osobę do pracy.
Źródło: LeasingTeam
Facebook
RSS