Nie wystarczy mieć o czym pisać – trzeba jeszcze wiedzieć, jak to robić. Zbiór zasad dotyczących pisania publikacji naukowych przedstawia Beata Stępień w nowym podręczniku dla naukowców pt. „Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły”
Nawet najciekawsze wnioski z rzetelnych badań – aby zostały dostrzeżone i poddane dyskusji przez środowisko naukowe – wymagają odpowiedniego przedstawienia: adekwatnego opisu przy użyciu właściwego języka czy właściwego sposobu relacjonowania przebiegu procesu badawczego. Wszystko zgodnie ze sztuką, bo pisanie naukowe rządzi się bardzo konkretnymi regułami.
„Jako akademicy i autorzy tekstów naukowych jesteśmy przekonani, że potrafimy pisać; ma o tym świadczyć nasz dorobek. Często jednak tylko tak nam się wydaje. Nieświadomi zasad pisania (lub ich niestosujący) autorzy dręczą swymi tekstami czytelników, po czym sami – jako odbiorcy takich publikacji – brną przez pompatyczne, skomplikowane składnie, zanurzając się w zbędnych wątkach” – pisze autorka podręcznika.
Jej książka jest zbiorem wskazówek ułatwiających pisanie przystępnych, zwięzłych i logicznie skonstruowanych publikacji zgodnych ze standardami obowiązującymi w światowych czasopismach naukowych. Monografia powstała z myślą o autorach tekstów naukowych, tych początkujących – doktorantach – i zaawansowanych – akademikach zainteresowanych podnoszeniem swych pisarskich kwalifikacji.
Książka Beaty Stępień to podręcznik w najbardziej klasycznym znaczeniu tego słowa. Autorka krok po kroku omawia zagadnienia związane z tworzeniem pracy naukowej – począwszy od kwestii organizacyjnych (jak np. nastawienie do procesu pisania, przygotowanie czy warsztat piszącego badacza), przez metody badawcze, na instrukcjach dotyczących formy i metodologii pracy skończywszy.
„W publikacji omówiono podstawowe zasady pisania opracowań naukowych, najważniejsze cechy tekstów oraz reguły zapewniające zastosowanie poprawnej, atrakcyjnej dla czytelnika formy tekstu. W klarowny sposób zostały omówione także kwestie metodologiczne. Książka zawiera wiele praktycznych wskazówek dla autorów rozpraw doktorskich i artykułów naukowych, w tym przykłady ilustrujące typowe błędy warsztatowe – metodologiczne i formalne – popełniane przez autorów tekstów naukowych. Autorka inspiruje do dalszych poszukiwań rozwiązań rozwijających kompetencje badawcze lub usprawniających warsztat naukowy” – pisze w recenzji prof. dr. hab. Tomasz Gołębiowski z SGH.
Źródło: PAP – Nauka w Polsce
Facebook
RSS