Dzieci imigrantów oraz polskie dzieci, które wraz z rodzicami powracają do kraju trafiają do jednej klasy. Nic tym nadzwyczajnego, choć szkoła niejednokrotnie zupełnie nie wie, w jaki sposób może sobie poradzić trudnościami językowymi i zwyczajowymi w relacjach z uczniami
Nowi uczniowie zawsze zwracają uwagę całej klasy, a nawet szkoły. Szczególnie jeśli znacznie różnią się od innych dzieci pod względem kultury czy języka. Pracownicy socjalni, a także nauczyciele zazwyczaj nie wiedzą, w jaki sposób mają pracować z takimi uczniami. W takich sytuacjach powinni oni natomiast wskazywać drogę małym gościom, uczyć ich nie tylko nowego języka, ale i znacznie innej kultury.
Kompetencje przyszłości, które powinna kształtować szkoła, dotyczą przede wszystkim zarządzania sobą, motywacji oraz umiejętności interpersonalnych. Są one kluczowe i ułatwiają zarówno życie zawodowe, jak i prywatne. Nie tylko dzieciom imigrantów z innych krajów, ale i polskim dzieciom powracającym ze swoimi rodzicami. Oni również miewają problemy z niektórymi kompetencjami, mimo, że ich rodzice znali i znają polskie realia.
Aby wpłynąć na te zachowania potrzeba zmian w zakresie rozwijania pewnych istotnych umiejętności interpersonalnych wśród wychowawców i nauczycieli. Czy można w Polsce zmienić jednak szkołę oddolnie? Przedstawiciele społeczności kilku takich placówek, które oddolnie wdrażają zmiany, pokażą jak można inicjować je swoimi siłami. Nie zawsze są jednak wspierani przez innych, a cały proces nie należy do łatwych. Stanowi on jednak zupełnie nowe wyzwanie dla szkół i całego procesu edukacji.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
Facebook
RSS