Księgowy przyszłości (i to wcale nie tak odległej) ma być analitykiem, doradcą, strategicznym partnerem w biznesie. Cierpliwym, zaangażowanym, komunikatywnym. Raport „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” zarysowuje nową rolę księgowego. Żeby jednak jej sprostać, księgowi potrzebują przede wszystkim czasu na samorozwój. Jak pokazuje badanie, dostęp do nowoczesnych technologii, które ściągają z pracowników ciężar żmudnych zadań, jest tutaj kluczowy.
Czego oczekują polscy przedsiębiorcy?
Prowadzenie ksiąg rachunkowych i zadania sprawozdawcze są oczywistymi obowiązkami księgowych. Ponad 53% przedsiębiorców dostrzega jednak, że księgowi pełnią w ich firmach bardziej złożone role – są mocnym wsparciem w doradztwie, zarządzaniu ryzykiem i analizie finansowej. Dla co trzeciego przedsiębiorcy księgowy uchodzi za gwarant rzetelności oraz za pracownika ważnego i potrzebnego. Aż 82% potrafi też jasno wskazać pożądane w przyszłości kompetencje księgowych, które wykraczają daleko poza standardowe obowiązki – są to przede wszystkim doradztwo strategiczne (33% wskazań), zarządzanie ryzykiem (29%) i zaawansowana analiza danych (29%).
– Badanie pokazało, że szybko zmieniające się przepisy, adaptacja do nowych technologii rosnące oczekiwania klientów i pracodawców stanowią dzisiaj najważniejsze wyzwania dla aż 87% polskich księgowych. Księgowi doskonale wiedzą, że punkty ciężkości w ich zawodzie nieco się przesunęły. Żeby jednak naprawdę nadążyć za rytmem zmian, potrzeba im przede wszystkim czasu na poszerzanie kompetencji. Niezawodne narzędzia u boku, które usprawnią codzienną pracę, będą nieocenionym wsparciem – komentuje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.
Automatyzacja – remedium na nadmiar obowiązków
W opinii polskich księgowych oszczędność czasu i zwiększenie efektywności są zdecydowanie największymi atutami korzystania z nowoczesnych technologii – podkreśla je ponad 61% ankietowanych. Z kolei z punktu widzenia przedsiębiorców na pierwsze miejsce wysuwa się redukcja błędów (40% wskazań). Spośród zalet nowoczesnych technologii istotniejszego znaczenia niż dla księgowych nabierają dla przedsiębiorców także lepsza analiza danych (prawie 28% wskazań) i lepsza komunikacja (prawie 25%).
Nowe technologie wzbudzają oczywiście sporo emocji. Z jednej strony zarówno księgowi, jak i przedsiębiorcy, mają świadomość, jak dużo mogą dzięki nim zyskać. Z drugiej, adaptacja do nowych technologii w księgowości jest postrzegana przez obie grupy (księgowych i przedsiębiorców) jako drugie największe wyzwanie zawodowe, zaraz po szybko zmieniających się przepisach.
– Adaptacja do nowych technologii stanowi wyzwanie dla co trzeciego księgowego. Dodajmy, że wbrew powszechnemu przekonaniu o wyższych kompetencjach cyfrowych młodych pokoleń, wiek księgowych wcale nie był tutaj znaczącą zmienną. Pomimo tych naturalnych obaw w obliczu nowego, warto zachować otwartość na zmiany. Automatyzacja, w tym precyzyjny system OCR, oraz usprawnienie codziennej komunikacji, które zapewnia na przykład program fillup k24, pozwalają uwolnić się od żmudnych czynności i stresujących tur poprawek. A to zdecydowanie podnosi morale i wreszcie stwarza tak potrzebną przestrzeń, żeby rozwinąć skrzydła – zaznacza Artur Kaczmarek.
Kompetentny? To za mało
Jeśli polski księgowy chce być konkurencyjny, będzie potrzebował coraz więcej przestrzeni do samorozwoju i większego zaangażowania w rozwój firmy. Badanie fillup k24 pokazuje bowiem, że przedsiębiorcy coraz częściej szukają księgowych, którzy są cierpliwi i komunikatywni (89% wskazań), zaangażowani w pracę na rzecz klienta/firmy (40%), empatyczni (35%). Dopiero więc konkretna wiedza wsparta rozwiniętymi kompetencjami miękkimi wyróżni najlepszych specjalistów.
Facebook
RSS