Efektywne zarządzanie zespołem to wyzwanie, któremu musi sprostać każdy lider. Niezwykle ważne jest znalezienie równowagi pomiędzy kontrolowaniem pracy grupy a zapewnieniem jej członkom swobody niezbędnej do wykazywania się własną kreatywnością i innowacyjnością.
W wykształceniu takiej umiejętności może pomóc zastosowanie kilku prostych metod, które pozwolą na uniknięcie sytuacji kryzysowych, wynikających z nieprawidłowo nadzorowanej pracy zespołu.
Przepis na to, jak zachować kontrolę jednocześnie pozwalając pracownikom na więcej wolności podają Deborah Ancona i Kate Isaacs. Naukowczynie z MIT Sloan School of Management skorzystały z doświadczeń znanych światowych przedsiębiorstw i zebrały rozwiązania, które najlepiej sprawdzały się jako strategie zarządzania zespołem. W artykule opublikowanym przez Harvard Business Review podają kilka propozycji na to, jak zapobiegać możliwym negatywnym skutkom przyznania pracownikom zbyt dużej swobody działania.
Każdy lider, chcąc zapewnić owocną pracę grupy, powinien zadbać o kształcenie strategicznego sposobu myślenia. Oznacza to, że wszyscy członkowie zespołu, nawet osoby na najniższym stopniu hierarchii, mają pojęcie o modelu biznesowym i ogólnym planie działania, a ich praca powinna być nakierowana na osiągnięcie konkretnego celu. Dzięki temu można uniknąć błędów komunikacyjnych wynikających ze złej interpretacji lub niepoprawnego przekazywania instrukcji osobom na niższych szczeblach.
Wprowadzanie dużej ilości szczegółowych zasad postępowania może sprawić, że członkowie teamu zatracą umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji. Aby temu zapobiegać dobry team leader powinien określić proste zasady. W przypadku sytuacji kryzysowej jego zadaniem jest rozpoznanie problemu i wymyślenie jasnego, klarownego przepisu, który pomoże mu zaradzić. Po określeniu metody postępowania powinien się usunąć i pozwolić zespołowi realizować plan.
Zapewnienie członkom zespołu większej swobody działania może prowadzić do powstania wielu słabych jakościowo inicjatyw. Aby nie skutkowało to ograniczeniem środków na najlepsze pomysły, które w większym stopniu zasługują na poświęcenie im uwagi, można zastosować metodę lejka. Pomoże ona wyłuskać najbardziej wartościowe inicjatywy i jednocześnie odrzucić te, na które nie powinno się marnować czasu.
Odpowiedzią na podejmowanie przez pracowników zbyt wielu ryzykownych przedsięwzięć może być rozdzielenie odpowiedzialności na wszystkich członków zespołu. Dzięki takiemu postępowaniu każdy zyskuje własny głos i może zaproponować rozwiązanie, jeśli zauważy, że grupa nie działa optymalnie. Taka strategia była z sukcesami wprowadzana przez firmy z branży lotniczej. Rozdzielenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo lotu na wszystkich członków załogi doprowadziło do minimalizacji liczby katastrof spowodowanych błędem ludzkim.
Zastosowanie się do kilku prostych zasad może pozwolić team leaderowi na utrzymanie równowagi pomiędzy kontrolowaniem zespołu a zapewnieniem mu odpowiedniej dozy autonomii. Jest to umiejętność bardzo ważna ponieważ, jak zauważają autorki artykułu, stworzenie członkom grupy przestrzeni do samodzielnej pracy prowadzi do znacznie bardziej efektywnego funkcjonowania zespołu niż ciągła kontrola i narzucanie sztywnych zasad postępowania.
Facebook
RSS